جعفرگلشن روغنی، در ادامه، با اشاره به فعالیتهای حمید قزوینی در حوزه تاریخ شفاهی لبنان، از او خواست تا از تفاوتهای مصاحبه تاریخ شفاهی در کشورهای عربی و ایران بگوید. او گفت: «تفاوت این دو بسیار است. تفاوتهای فرهنگی- اجتماعی در کیفیت مصاحبه، تأثیرگذار است. منتها در ایران، به برکت همین کارهای حوزه تاریخ شفاهی که در طول30 سال گذشته منتشر شده، مسأله خاطره گرفتن و مصاحبه تاریخ شفاهی برای بسیاری از صاحبان خاطره در ایران جا افتاده و حل شده است.
در هر جامعهای، گذشته تنها در اسناد و وقایع نیست، بلکه در حافظهها، روایتها و خیال جمعی مردم استمرار مییابد. آنچه به نام «خاطره» یا «تاریخ شفاهی» ثبت میشود، اغلب آمیزهای از واقعیت و بازآفرینی ذهنی است. این مقاله با تکیه بر مفهوم خیال در فلسفۀ تاریخ و نظریۀ حافظه، نسبت میان واقعیت تاریخی و بازنمایی خیالی را با استفاده از روش تحلیلی – توصیفی بررسی میکند.
جزر و مد رودخانه خیلی بود. قرار بود با دو قایق برویم، اما مسئول قایقها، یک قایق در اختیارمان گذاشت و گفت: «فعلاً با این سریع بروید که مه در حال شروع شدن است، قایق بعدی را بعد از جزر و مد بعدی میفرستیم.» من، حاج ممقانی، حاج مرتجی، دستبانزاده و مسعود حسینی، به طرف دیگر اروند رفتیم. توی قایق روی آب بچهها را میدیدم که ذکر میگفتند...
به گزارش سایت تاریخ شفاهی، آیین رونمایی از کتاب «سنگر توفیق»، شامل تاریخ شفاهی مسجد توفیق در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، عصر دوشنبه پنجم آبان ۱۴۰۴ در مسجد توفیق برگزار شد.
به گزارش سایت تاریخ شفاهی، مراسم رونمایی از کتاب «تاریخ شفاهی؛ چیستی و چرایی» اثر حمید قزوینی، عصر یکشنبه، چهارم آبان 1404 با حضور صاحبنظران حوزه تاریخ شفاهی در سالن سلمان فارسی حوزه هنری برگزار شد.
در آغاز این مراسم، علیرضا کمری، پژوهشگر حوزه تاریخ شفاهی بهاختصار، مطالبی طرح کرد که بخشی از آنها در حکم مقدمه و بخشی دیگر در حکم اشارههایی به خودِ این کتاب بود: «حضور بنده در این جلسه، ادای احترامی است به مؤلِّف و مؤلَّف...
خاطره تجربۀ شخصی و خام است، امّا تاریخ شفاهی با روشمندی، راستیآزمایی و تحلیل، آن تجربه را به منبعی معتبر برای فهم تاریخ معاصر بدل میکند. در تاریخ شفاهی، روایتها نه از زبان نخبگان بلکه از دید مردم عادی بیان میشود؛ روایتی بیواسطه، مردمی و زنده که میان تجربۀ فردی و حافظۀ جمعی پیوند برقرار میسازد.
به گزارش سایت تاریخ شفاهی ایران، «خبرهای ماه» عنوان سلسله گزارشی در این سایت است. این گزارشها نگاهی دارند به خبرهای مرتبط با موضوع سایت در رسانههای مکتوب و مجازی. در ادامه خبرهایی از مهر 1404 را میخوانید.
تجربۀ دفاع مقدس، تنها از طریق آمار و گزارشهای رسمی قابل فهم نیست؛ آنچه از جنگ باقی میماند، روایت انسانهایی است که در میدان نبرد حضور داشتند. این روایتها بسته به جایگاه، مسئولیت و تجربه فرد، شکل متفاوتی به خود میگیرند. فرماندهان که مدیریت عملیات و تصمیمگیریهای کلان را بر عهده دارند و رزمندگان عادی که نقش عملیاتی و حضور مستقیم در خطوط مقدم را تجربه کردهاند، دو گروه اصلی روایتکنندگان هستند.
یک برج گذشت. باز هم در حال برگشت به دوکوهه بودم. دیگر با این راهآهن، ریلها و واگنها انس گرفته بودم. موقع شام در قطار رفتم نوشابه بگیرم که در راهرو حاج مجتبی عسکری را دیدم. حدود یک ماه میشد حاجی را ندیده بودم. پدرش سکته کرده بود و حاجی دنبال کارهای بیمارستانی پدرش بود. دو ـ سه روز گذشت تا حاج عسکری به دوکوهه آمد. حرفی نزد. غروب با ماشین به طرف اردوگاه کرخه رفتیم.
خاطره تجربۀ شخصی و خام است، امّا تاریخ شفاهی با روشمندی، راستیآزمایی و تحلیل، آن تجربه را به منبعی معتبر برای فهم تاریخ معاصر بدل میکند. در تاریخ شفاهی، روایتها نه از زبان نخبگان بلکه از دید مردم عادی بیان میشود؛ روایتی بیواسطه، مردمی و زنده که میان تجربۀ فردی و حافظۀ جمعی پیوند برقرار میسازد.